BloggRegistret.se

måndag 12 mars 2007

Puckade Italienare

Why did all that happen to me? Why was I not a bird on the ocean? Instead of this? - Klaus Kinski

En gång, under en arbetsresa i Italien för en 15-20 år sedan, hade jag hamnat i Bologna. Det var vår och söndag, dvs ledig dag och jag tog mig ut på stan. Efter lunchen och den obligatoriska vinaren plus konjaken till kaffet, tog jag mig en promenad genom stan (schyssta inbyggda trottoarer har dom där).

På ett ställe hade en kvinnlig gatuförsäljare lagt ut en filt med sina krims-krams-varor på, och ovanför filten, i linor, hängde en fiskmås i trä. Det var en sådan där mås, där linorna var fästa i vingspetsarna, och när man drog i snöret som hängde ner från måskroppen, så gungade den långsamt, som om den flög. Och den här var stor.

I alla fall. Jag drog i snöret och stod sedan och tittade på hur måsen sakta gungade upp och ner. Den var fin. Försäljerskan såg mitt gillande och började prata italienska med mig. Jag svarade på engelska att jag inte förstod, men att jag uppskattade fågeln. Hon log, och knagglade fram att engelska var inget hon kunde mycket av, men hon försökte lära sig mer, för att kunna prata med, och sälja till turisterna.

Vi stod tysta ett tag och tittade på den gungande måsen, när hon plötsligt frågade vad fiskmås heter på engelska. "Well", sa jag och drog i snöret en gång till "This is a fish-moose". Jag fick upprepa det tre gånger innan hon lyckades uttala det rätt, och jag skrev till och med ner det på en lapp åt henne. "Oh thank you very much", log hon mot mig och gav mig en tändare från sitt sortiment på filten, innan jag leende vinkade och sa hej då.

Djäklar va jag garvade den kvällen. Jag hade gett en hel del för att få se och höra henne träffa nästa engelsktalande turist/kund. Fy fasiken va elak man kan va....

Jag kan vara snäll också. Här är ett måsteboktips till dig, ang måsar:
Måsen: Berättelsen om Jonathan Livingstone Seagull av Richard Bach

1 kommentar:

Anonym sa...

Just en sådan mås med snören är jag på jakt efter. Kul att jag fick läsa din blogg i jakten :)