BloggRegistret.se

lördag 3 mars 2007

En Närstående reagerar

I mitt förra inlägg (Golfväder) ondgjorde jag mig lite över en Närstående och hans stora pasion, golf. Det tog inte lång stund innan följande svar damp ner som ett brev på posten (ordagrant). Säga vad man vill om min Närståendes intressen och sportkunskap, men uttrycka sig kan han. Dom tårna bör man kanske undvika i fortsättningen.

Varsågoda, utan redigering, svar på tal från en Närstående:

Belackare av golf använder sig ofta av brösttoner och jämför gärna med vad i deras tycke är en macho-sport t.ex ishockey. Jag som ser upp till alla sportutövare har därför dryftat mig till en saklig jämförelse mellan dessa bägge sporter

Speltid ishockey
En period varar i 20 min vilket ger ett snitt istid till 5 min/spelare men eftersom perioden i realtid ofta varar i 40 min betyder det att varje spelare är ute på isen i 10 min.
Detta kan då för varje period sammanfattas som följer:

5 min, spel

5 min, lojt glidande, lite snack med motståndaren, häng på sarg mm

30 min, sittande på bänk sparkande, dunkande, spottande eller uppgivet hängande med huvud (Frölunda) All denna energi på bänken måste bero på att man inte får utlopp för sin energi på isen, det borde vara tvärt om.

Speltid golf
Jämförelsen avser en period i ishockey mot en period i golf.
En period i golf varar i snitt 3,5 timme varje spelare spelar oavbrutet i 3,5 timme under konstant rörelse. Slående, gående, letande mm

Klädsel ishockey
Fullt inkapslad i plast och vadd från topp till tå. Det kan bero på att man fryser av allt stillasittande.

Klädsel golf
Minsta möjliga utan att för den delen bryta mot klädkodex. Såväl finmotorik som de lite yvigare rörelserna får inte hindras av skrymmande klädsel då detta är en precisionssport.

Skydd Ishockey
Fullt inkapslad i plast och vadd från topp till tå. Man kan ju bli träffad av nåt aj aj aj.

Skydd golf
Minsta möjliga utan att för den delen bryta mot klädkodex. Här räds man inte flygande projektiler eller vilt svingande redskap. Man tar sina smällar och går vidare ingen bänk att sitta på här inte.

Spel ishockey
Man spelar som jag tidigare konstaterat på isen en förvånansvärd kort tid. Då åker man omkring som en skållad råtta och hoppas att ingen träffar en med en puck. Skulle någon mot förmodan träffa händer något av följande

1. Fort upp med pucken bland publiken

2. Bli av med pucken till någon annan som då får ta över ansvaret

3. Ibland händer det, i spelarens iver att bli av med pucken, att den glider in i mål (buren) trots att där står någon som är vadderad till fullständig oigenkännlighet. Men det händer inte så ofta

Alla händelseförlopp resulterar i att man får gå och sätta sig på bänken igen vilket för en oinvigd verkar vara det som det hela går ut på.

Spel golf
Här är man inte rädd för bollen, visserligen slår man iväg (bort) den med en stilfull sving men man går inte och sätter sig sen, nej man arbetar oförtrutet ensam eller tillsammans med någon annan trevlig medspelare tills man hittar sin boll så att men ännu en gång kan sätta den i spel och man gör allt för att spelet skall gå vidare och man spelar hela perioden. Man saboterar inte spelet genom att slå klubban i huvudet på sin motspelare nej här hjälper man varandra mot- som medspelare och tar artigt i hand vid periodens slut. Tufft men med stil.

Var och en får dra sina egna slutsatser av denna objektiva jämförelse jag vill inte heller leda era tankar åt någondera hållet varför jag har försökt att hålla mig till rena fakta och inget annat. Tyckande hit eller dit är inte min stil.

Inga kommentarer: