BloggRegistret.se

tisdag 13 mars 2007

Hurra för chefslöner!

It is about money. Everything is - Donald Sutherland

Idag läste jag att min och Volvos högsta chef, en utav Sveriges näringslivs frontfigurer, Leif Johansson lyfte 19 miljoner förra året. Bra jobbat Leffe, du är värd varenda krona! Detta är INTE ironi, jag tycker det är bra, på alla sätt.

Visserligen är tidningarna idag fyllda med tårögda, arga åsikter, att detta är fel, att ingen är värd dessa pengar. I främsta led går, såklart, facket [fuck-it], klubben för inbördes beundran av avundsjuka bror-duktig-anspiranter. Fy fasiken va trångsynta dom är.

Jag tänker så här. Nu när jag ser att det faktiskt går att tjäna pengar i Sverige, på lagligt sätt, så blir det en sporre för mig. Jag inser, att även om chansen är liten (jävligt liten) till att jag någon gång skulle kunna lyfta den årslönen, så finns chansen där, det är möjligt. Det är det som är moroten, inte att alla skall ha samma. Vilket är lika sjukt som osannolikt.

Nu vet jag att jag inte behöver bli diktator i något förtryckt land för att tjäna dessa pengar (även om det verkligen hade varit ett perfekt jobb för mig). För allt är möjligt, även i Sverge, bara dom röda fanorna begravs och försvinner.

Inga kommentarer: