BloggRegistret.se

lördag 3 mars 2007

Golfväder

One of my favorite philosophical tenets is that people will agree with you only if they already agree with you. You do not change people's minds - Frank Zappa

Angående mitt tidigare inlägg om förhatligt (snö)väder, så fick jag följande förslag från en närstående tjänstemanna-golfare:

"Det absolut bästa vädret är: 15 grader, mulet och vindstilla. Då kan man nämligen röra sig utan att svettas, slippa få solen i ögonen samt ha bättre kontroll på bollen"

Ärligt talat så blir jag lite besviken på honom, denna närstående. Han är ju trots allt, som jag, en infödd Göteborgare och då borde det faktiskt vara andra förutsättningar som gällde. Det ultimata för oss härdade västkustbor borde ju istället vara att golfa i 20 sekundmeter och horisontellt regn. Sydväst och fiskestövlar borde ju vara den tuffaste golfutstyrslen, om man nu över huvud taget skulle ägna sig åt denna fjollsport, eller...?

Jag har lite svårt för det där, slå boll leta boll, slå boll leta boll, på en gräsmatta som är så jäkla välskött att det nästan är som att spela på en heltäckningsmatta. Var ligger utmaningen, var finns det manliga i denna sport.

Om det istället hade funnits golf-cross, med masstart, då hade det varit något. Dom kunde haft Götaplatsen som utslagsplats och ett hål nånstans vid Brunnsparken och tacklingar skulle naturligtvis vara tillåtna.

Tänk dig. Femtio stycken glada golfare som samtidigt slår ut från Kosntmuseets trappa, och sedan i full fart springer ner för Avenyn, jagandes sin boll. Med alla medel tillåtna såklart, bara man kommer först i mål/hål nere vid Brunnsparken. Naturligtvis i stormbyar och regn/hagel.

Det hade varit något, då kan vi snacka golf igen, då kanske tillochmed jag skulle köpa mig en klubba. Dagens heltäckningsmattekontrollanter dock, lär få forsätta sina söndagspromenader utan mitt deltagande.

Skulle man ta till någon jämförelse, t.ex med hockey (en Manlig sport). Blir det som att jämföra en mustig köttgryta med diskvattnet efter att man rengjort kastrullen. Vilket som är vilket, överlämnar jag åt din fantasi att avgöra.

Inga kommentarer: