BloggRegistret.se

måndag 28 april 2008

TV, barnens räddning

Jag hoppas ni skäms ordentligt nu! Alla ni politiker (sossar som moderater), skolmyndigheter, rektorer, kommunalpolitiker och skol-förståsigpåare i allmänhet, hoppas ni skäms ögonen ur er nu. Om ni nu ens har vett att göra det, patetiska som ni är...

Hoppas ni förstår att TV dokumentären Klass 9A inte visar upp hur bra dom är, utan hur urusla ni är. Insatserna som dokumänteren innebar för klass 9A, är inte något att klappa i händerna för, utan snarare något att piska in i er. Detta borde vara en självklar situation i en Svensk skola, inte något som måste upp på löpsedlar och förstasidor som något alldeles extra ordinärt

Ni föräldrar till eleverna i klass 9A. Tacka er lyckliga stjärna för att dokumentärfilmarna valde "er" klass. Grattis till den stjärnvinsten..!!

Länkar: Aftonbladet

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Klicka här om du uppskattar Börjes Blogg. Tack!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ett litet problem med tv serien 9A är att serien inte sätts in i något riktigt sammanhang. Varje "superlärare" fick ta hand om en klass i ett ämne. Detta är inte en situation som lärare lever idag. Det är heller inte ekonomiskt försvarbart att driva en sådan skola i någon verklig verklighet.
Däremot är serien ett utmärkt argument för expertmentaliteten, att det alltid finns en expert inom området som kan klara av allt bara den får möjlighet och att vi ska lita undantagslöst på dessa experter

Anonym sa...

Håller med föregående talare. Att springa runt och krama sina elever är ju löjligt. Jag skulle vilja veta hur många som hade någon form av inlärningsproblematik som ADHD/DAMP, läs- & skrivproblematik. Att ha en klass fyra timmar/vecka är ju löjligt. Detta är en väldigt sned bild av skolan idag. Sämsta såpan sedan Big brother. Jag är lärare, en god sådan enligt mina elever och jag såg fram emot att få ta del av såpan.

Att på tre lektioner se VG-kvalitér i ett praktiskt ämne som gymnastik är inte dåligt. Mygel av betyg kallar jag det.

Anonym sa...

Men gå in på svt.se/klass9a och läs "frågor och svar om projektet". De nya lärarna har ju haft kvar undervisningen i sina ordinarie klasser också. De har ju inte bara jobbat med Klass 9a.

Anonym sa...

Men gå in på svt.se/klass9a och läs "frågor och svar om projektet". De nya lärarna har ju haft kvar undervisningen i sina ordinarie klasser också. De har ju inte bara jobbat med Klass 9a.

Anonym sa...

Intressant också att alla föräldrar inte reagerade positivt till den här "chansen" eller "satsningen" utan en mamma ville ju flytta på sin son eftersom skolan helt plötsligt började ställa krav och insåg att sonen hade kvalitéer till annat också och inte bara till fotboll..

Ibland är människan så konstig att hon tänker inte på sitt barns bästa. Det kan finnas psykologiska hinder på vägen. Föräldrarna kan vara avundsjuka, svartsjuka, missunsamma etc. Bara för att man är mamma/pappa betyder inte att man är det bästa ens barn kan önska sig..

Anonym sa...

Jag är själv lärare och blir stört när jag ser på dessa så kallade "Super-lärare". Även om dessa lärare har kvar undervisningen i sina egna klasser, så är varken elevernas eller lärarnas klassrumsituation inte på något sätt verklighetstrogen. Både elever och lärare vet att de är med i en dokusåpa vilket gör situation mycket speciell. Ett annat exempel är det axplock av föreläsare som skolan kunnat erbjuda. Alla vill ju vara med och föreläsa i en skola som ingår i ett tv-program! En vanlig skola har inte en chans eller ekonomiska resurser till detta.
Något ytterligare som jag irriterade mig på var idrottsläraren Igors kommentarer till Ala, som endast deltagit 2 ggr på idrottslektionerna under högstadiet. Helt plötsligt ligger han mellan ett G och VG i ett ämne som till allra största delen måste bedömas praktiskt! Hur har han lyckats få in alla de moment som för en vanlig idrottslärare tar 3 läsår på 2 lektioner? Det är ett hån mot andra elever och lärare!

Anonym sa...

Det är inte konstigt (och totalt förutsägbart) att just lärare känner sig hotade av det som visas i "Klass 9A".
Serien visar nämligen att det är skillnad på lärare och lärare.
En skillnad som inte bara sitter i deras behörighet och antal poäng på högskola. Utan i deras förmåga att interagera med andra människor.

Lärarkåren kommer nu att ifrågasättas på ett sätt som de aldrig varit vana vid i sina porslinstorn. Det kommer man på sikt att må bra av.

Mest heder ska rektorn ha.
Som vågade!

Anonym sa...

Mamma i klass 9A hälsar:
Det finns pedagogiska verktyg för ADHD och dyslexi, men vilka finns för motivering? Du som tycker det är löjligt att krama elever läs och lyssna till elevernas egna kommentarer om varför och hur de blev motiverade till att studera hårdare (eller att överhuvudtaget komma till lektionerna). Det är genom den personliga kontakten med den enskilda eleven/individen en "super-lärare" når resultat. Det handlar mycket om att bli sedd och bekräftad, och inte bara bedömd utifrån hur hela klassen/gruppen presterar.
Självklart har TVs närvaro gjort att föredragshållare ställt upp mer än brukligt, men det finns fler människor i samhället med intressanta livserfarenheter som kan ställa upp, speciellt då engagemanget från en hängiven lärare smittar av sig.
Och givetvis har de negativa rösterna rätt i att det inte är en vanlig klassrumssituation - tänk om "super-lärarna" fått tre år på sig istället för en termin, vilka resultat de skulle uppnått då. Javisst ja, det har de ju redan bevisat med sina ordinarie klasser, varför de blev utvalda till att göra programmet i första hand....

Anonym sa...

Porslinstorn var det ja... Undrar hur många yrkesgrupper som är så vana vid att granskas och ifrågasättas... Undrar hur många av oss som skulle komma på tanken att kommentera för kirurgen hur han/hon ska operera...

Om programmet... Vad ska man säga... Utan tvekan är kompetenta pedagoger det viktigaste för elevernas möjligheter.
Vi stöter dock på ett problem i den här diskussionen, nämligen att alla människor inte har möjlighet att lära in allt det som skolan önskar att de ska kunna när de lämnar år 9. Problemet ligger snarare i att samhället sätter allt högre krav på teoretiska kunskaper nu än tidigare. Var finns jobben som inte kräver gymnasie- eller högskolestudier? Diskussionen tenderar alltid att halka in på de teoretiska ämnena och utbildningarna. Varför tvinga de elever som verkligen inte kommer att nå målen i år 9 att läsa vidare. Ge dem istället en chans att skaffa sig en praktisk utbildning där deras möjligheter till ett framtida yrke är sörre än om de satt kvar i grundskolan "ordinarie" arbete.

Håller med om att det är starkt av rektorerna som vågade. Synd bara att det var tvunget att ske i TV.

Anonym sa...

Tycker det är löjligt med allt snack om lärare som motiverar o grejer. Dom är 15 år och kan ta ansvar själva. Programmet visar bara att de som bestämmer om elever får bra betyg är inte deras kunskaper utan vilken lärare man har. Få VG efter fem lektioner är inte illa.