BloggRegistret.se

onsdag 23 april 2008

Lika lite till alla

Eller som LO-prinsessan Wanja Lundby Wedin säger ang pågående vårdstrejken: "Jag stöder kampen för jämställda löner men jag tror att ett förbund inte kan kräva mycket mer än andra för då leder det till krav på kompensation".

Jag fattar inte hur någon vettig människa kan säga emot mig när jag tycker att fackföreningar bara är ett politiskt kontrollverktyg i egensyfte. Man brukar använda uttrycket "en övervintrad hippie" på personer som vägrar att åldras förbi -69. I mina ögon är det även ett mycket användbar beskrivning av våra fackföreningar.

Det är sjukligt fegt av andra fackföreningar i Sverige, att INTE öppet stödja sjuksköterskornas konflikt. Så djävla sandlådefegt. Dom ordbajsar uttryck som solidaritet och jämnlighet, men om dom inte kan vinna något på det själva, så förblir dom tysta. Då är det lättare att få en salladsbar stängd, genom första klassens maffiametoder. Lönenivån hos dom som jobbar inom dom olika fackföreningarna skall vi bara inte tala om. Fy Fan, va fegt...!!!

Länkar: Artikel DN - Artikel Aftonbladet

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Klicka här om du uppskattar Börjes Blogg. Tack!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med. En fackförening måste kunna föra sina egna medlemmars talan, men med en stor koloss som LO så blir det snabbt intressekonflikter.

Vad gäller att uppgradera vårdyrket som det talas så fint om så tycker jag att ett steg vore att göra sjukhusen mindre hirarkiska. När man kommer in i den världen så känns det som att vara tillbaks i lumpen igen. Det är väldigt strikt uppdelning på vad vi gör och vad dom gör. Hur glamoröst kan det bli att vara läkarnas hjälpredor? Låt läkarna göra mer av sitt eget skitgöra, och låt sköterskorna ta större plats i sjukvården.

Börje the Man sa...

Precis Mats...

Sköterskorna är i mångt och mycket läkarnas springpojkar. Håller med fullt ut...