BloggRegistret.se

fredag 11 april 2008

Bert for President

Fast kanske inte i ett land jag bor i. Missförstå mig rätt, jag gillar Bert Karlsson, han har allt en Skön Kille eller Go Gubbe ska ha. Dvs Åsikter och fri från skygglappar. I Aftonbladet orerar han över vår förlegade demokrati, och han har rätt i mycket.

När demokratin föddes, för ett antal tusen år sedan i Rom, om jag inte minns fel, så ansågs den som väldigt revolutionerande och nydanande. "Ja just det. Så kan vi göra". Den fanns alltså inte i tanken hos folk i allmänhet innan den "uppfanns". Jag brukar säga att vi behöver något nytt, en ny form, dagens demokrati är förlegad i många fall, och då behöver vi tänkare "utanför ramarna" typ Bert.

Vad vi skulle ha istället? Tja, säg det. Men det är i alla fall i den öppna debatten som ideerna föds, och inte bland weinerbrödssmulorna och ramlösabubblet i solit stängda "tankesmedjor".

Det är fel att skippa rösträtten, men man bör nog utbilda Svensken. Idag tror jag att de flesta yngre väljarna hellre röstar på genitiska grunder (som mamma och pappa alltså), medan äldre väljare röstar enligt "som-alltid-principen" istället pga av insamlat fakta. Men det beror också på våra politikers, sedan urminnes tider, förfinade förtryckarmedel, nämligen språket. Om dom pratade som folk, skulle dom få (ärligt menade) röster av folk, så enkelt är det.

Jag säger som jag sagt tidigare. Det finns inget politikerförakt här i Sverige som inte är grundat i ett djupt väljarförakt hos politikerna. Men men, allt är möjligt i ett land där man lever efter tesen: "Om moral är bra, då måste dubbel moral vara dubbelt så bra".



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Klicka här om du uppskattar Börjes Blogg. Tack!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 

Inga kommentarer: