BloggRegistret.se

onsdag 4 april 2007

Slutspelsägg

Son, when you participate in sporting events, it's not whether you win or lose: it's how drunk you get - Homer Simpson

Idag börjar SM-finalen i hockey. Så djävla ointressant. Säsongen slutade ju för längesedan, det dom håller på med nu är i mina ögon bara försäsongsträning. Jag kommer dock att förstrött titta, men inte för att jag hoppas på bra hockey, utan snarare för att jag hoppas se massor av slagsmål och förhoppningsvis att nån eller några gör bort sig totalt. Självmål t.ex var det ju längesedan man såg i hockey.

Skall jag plocka någon favorit, så blir det Linköping. Dom har ju trots allt (snott) en tränare från Frölunda, och dessutom har Modo alltid varit ett lite småpojksgäng i mina ögon. Fan vet varför. Men är dom inte som små Hober där uppe i Fylkeland? Kul i alla fall att Färjestad och HV förlorade, dom gnällgängen unnar jag inte ett skit.

Sedan är det ju påsk med. Vi "firar" Jesus, hans "uppgång och fall", eller "fall och uppgång" snarare i detta fall. Eller ännu mer korrekt, "fall och försvinnande". För det var väl så att han försvann ur den där grottan där han begravdes, eller? Konstigt egentligen, att hela kroppen och inte bara själen "stod upp". Men det var väl så där, på den tiden.

Varför ägg föresten? Varför förknippa Jesus uppstående med ägg? Har det något med fertilitet att göra? Ännu mer obegripligt i så fall. Det säger mera om bibelns tolkare än dess ursprung.

Slutligen en gammal påskvers:
"Jesus kommer, Jesus går
Lycklig den som Jesus når"

Inga kommentarer: