BloggRegistret.se

måndag 9 april 2007

Idag blir jag religös

What we think, we become - Buddha

Idag är det Annandag Påsk (söndagarnas söndag), värsta dagen på året. Allt är stängt, det är knappt ögonen är öppna denna dag. Inte ens min trofasta vän i morgonköket, Göteborgs-Posten, behagar dyka upp en sådan här dag. Men snacka om att vi här i Sverige har missuppfattat innebörden av denna dag.

Annandag Påsk betyder faktiskt "Möte med den uppståndne", men här i Sverige (och övriga kristna världen) blir dagen istället en personifiering av döden. Det finns inget levande idag, trots att dagen borde vara en glädjens högtid. Inte konstigt att man inte fastnat i dom (kristna) tankebanorna, när budskapen är så dubbla.

Kanske borde man vända sig till Asatron. För dom är det ju fest idag, vid högarna utanför Uppsala rättare sagt. Vårblot, som dom kallar det som jag tolkar som en valborgsmässoafton utklädd i fårskinn och med hornhjälm. Lite kalas, maskerad och religon i en salig lerig sörja.

Det kanske vore något för den kristna kyrkan föresten, att "lajva" lite, klä sig som dom gjorde när det bagav sig så att säga, för en sådär 2000 år sedan. Det vore väl en glädjens syn. Stapplande kärringar och gubbar i fårskinn, turban och jesus-sandaler.

Jag tänker i alla fall bli religös på riktigt idag, verkligen "Möta den uppståndne", i mitt fall "Gudarnas Gud". Idag blir det Frank Zappa från morgon till kväll, i stereon, datorn och dvd'n. Sannerligen en glädjens högtid.

Inga kommentarer: