BloggRegistret.se

torsdag 19 april 2007

Jobba gratis?

You don't like your job, you don't strike. You go in every day and do it really half-assed. That's the American way - Homer Simpson

Jag har alltid levt efter devisen, "Jag jobbar för att leva, inte tvärt om", jobbet är alltså inte mitt liv utan enbart min inkomstkälla. Om det nu skulle visa sig (som det faktiskt gör ibland) att arbetet är stimulerande och att arbetskamraterna är riktigt bra kompisar, då är det bara ett stort pluss i kanten, inget annat.

Nu såg jag idag att Manpower hade gjort en undersökning bland 13000 av sina medarbetare. Den visade att 72% ansåg att arbetskamraterna var det absolut viktigaste på arbetsplatsen. En bra chef, kom på tredje plats (29%) och bra lön kom först på fjärde plats (25%). Jo jo, jag säger då det, man får dom svar man vill ha.

Jag tror att det faktiskt är vår epoks största masslögn, att folk intalar sig själv att arbetskamrater är det viktigaste på en arbetsplats. Jag tror inte att så många skulle gå till sina arbeten om antalet bra arbetskamrater ökade med 50%, medan lönen sänktes med samma 50%. Eller?

Men det är ju en annan sak, kanske du säger. Men nej, det är det inte, utan det är precis så det är. Erkänn istället att man egentligen inte bryr sig ett skit om sin arbetskamrater, men som en ren och skär överlevnadsprincip, så Måste man tycka om dom för att intala sig själv att man har ett Bra jobb. När ett bra jobb egentligen enbart är en källa till pengar som skall kunnas avnjutas när man inte jobbar. Alltså som en form av legal prostitution.

Inga kommentarer: