BloggRegistret.se

torsdag 5 april 2007

Sluta tjöta klimat!

Climate is what we expect, weather is what we get - Mark Twain

Jäklar va trött jag är på detta eviga tjötet om vårt väder och vårt klimat. Alla är mer eller mindre hysteriska över hur klimatet har "ändrat sig" den senaste tiden. Jag ser istället två saker.

För det första. Jag tycker det är mera konstigt och onormalt att vädret faktiskt har varit ganska likvärdigt under ens livstid. Man har nästan kunnat ställa klockan, almenackan, efter vädrets skiftningar. Det är i mina ögon mer spooky, än att det plötsligt är (lite) avvikande från våran (människans) önskan att att skall vara som förr.

För det andra. Om det nu skulle vara så att vi är mitt inne i en fasförskjutning av klimatet. Då är det ju inte läge precis att börja hyperventilera och hitta syndabockar för den uppkomna situationen. Det är ju som att sitta i en bil i full fart mot en bergvägg, och börja slå i instruktionsboken för att se hur bältet fungerar och vem som konstruerat det. Istället för att sätta på sig det.

Är det inte mera intressant att börja planera för hur vi skall bete oss nu OM vi är på väg mot en större förändring. Då är det ju dags att snacka flytt av industrisemsetern och sånt. Kanke flytta julen med. Who knows.

Annars skall du få ett säkert vädertips av Börje the Man här och nu. Jag tror att det blir som vanligt i Sverige i det närmaste (med Sverige menar jag såklart Göteborg med omnejd). Vi kommer att ha vår/sommar väder över påsk. Sedan återvänder den gråa snålblåsten och nollgraderna fram till midsommar. Tro mig. Så har det varit i flera år nu, och så kommer det att bli i år också.

Inga kommentarer: