BloggRegistret.se

onsdag 26 december 2007

Kungen finkänslig...

..eller bara feg? I sitt jultal drar han upp hur Sverige genom historien har byggts upp av invandrare. Han nämner valonerna på 1600-talet och "inflödet av konstnärliga talanger från framförallt Frankrike på 1700-talet". Jag förväntade mig faktiskt att han skulle dra upp sin egen familjs bakgrund, men icke. Eller var dom en del av dom "konstnärliga talangerna"...? Inte heller moder Sveas Brasilien-Tyska bakgrund nämdes. Finkänsligt? Fegt?

Nu pratar han mycket om ungdommarna och deras förutsättningar och problem. Jag hoppas verkligen att han, våran Kung, tar till sig detta och även agerar därefter. Det behövs lite mera stake i hans tyckande och uttalande tycker jag. Han borde ta lite mera lärdom av den regent som jag tror att han beundrar mest, den Thailändska King Bhumibol. Vår kung måste lära sig att säga saker som biter, utan att hans tystnadsplikt naggas i kanten. Svårt? Javisst, men en klar utmaning i paritet med hans lön!

"I have a dream.." blev "Jag hade länge haft en dröm...". Det är slut på drömmande alltså?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Klicka här om du uppskattar Börjes Blogg. Tack!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 

Inga kommentarer: