BloggRegistret.se

måndag 31 december 2007

Dagen för kontemplation

Jag har alltid hävdat för min dotter att den 31:e december, är dagen ämnad för kontemplation, dvs djupt ordlöst funderande över vad man uppnått under året som är på utgång. Inte vad som gått fel, utan vad man gjort bra. Idag skall man hitta kraften som skall ge kickstarten för nästkommande år, vilket djurtecken det än må vara. Det är det som skall bli ens nyårslöfte.

Fåniga ouppnåliga löften som Sluta röka, Sluta ljuga, Vara snälla, osv, lämnar vi därhän. Bättre att följa en uppåtgående trend, än att försöka skapa en ny, speciellt när dom skall inledas i bakfyllans tecken.

Nu när dottern är 12 år är det hon själv som påminner mig om detta. Idag är det hon som föreslår att vi "komtemplar", och jag blir hur glad som helst över hennes insikt och kom-ihåg.

Så trots att dagen enligt många inte ens existerar (se här: COOP bojkottar nyår) skall i alla fall vi agna någon av årets sista timmar till att minnas våra stordåd under 2007. Trots att, hur vi än vänder och vrider på historien, varit ett av det värsta året i mannaminne. 2007 är, var och kommer alltid att förbli ett Skitår!

Vill du snabbt in i framtiden, så förslår jag en flytt till Thailand. Där firar man inatt början av år 2551. Snacka om att ha kommit långt.....

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Klicka här om du uppskattar Börjes Blogg. Tack!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 

Inga kommentarer: