BloggRegistret.se

söndag 9 december 2007

Djävla närturister..!

På sommaren svämmas Göteborg över av turister från allehanda håll. Allt från norrlänningar, skåningar tyskar och japaner. Alla vill hit, klart förståligt. Jag älskar deras pengar, som dom spenderar här, men annars är dom bara ett ofog. Dom är ivägen på vägarna, parkeringsplatserna, spårvagnar med mera, och alla ser dom lika frågande och vilsna ut.

Dom kan jag trots allt leva med. Men nu, helgerna före jul, då invaderas vi av dom riktiga bönderna. Närturisterna som åker in hit en gång per år för att handla, eller shoppa som dom hippt säger. Inte nog med att dom nästan ser Göteborg som "sin" stad, eftersom dom bor ganska nära och "brukar" handla här. Dom har också samtidigt mage att klaga, dom svinen...

Samtidigt som dom stoppar upp spårvagnen med sina eviga frågor om färdväg och taxa, så kan dom kläcka ur sig att dom är glada att dom slipper "den här röran och stressen" i vanliga fall. Tror fan det, den skulle jag också villja slippa, men det är ju för fasiken Ni som ställer till den.

Inte bara på vagnen föresten. Trafiken skall vi bara inte tala om. Dom vet inte vart dom skall, eller hur dom skall komma dit. Smyger fram på ettan som några djävla mödarsniglar. Vågar inte byta fil. Stannar vid gult ljus!!! Fan fan vilka nötter. Undrar om asfalt är något nytt för dom...

För att inte tala om vid kassorna i affärena. Ett evigt fippel med kort och kontanter. Kvitton och påstådda kampanjpriser. Samtidigt som dom förväntar sig ett vänligt bemötande. Snacka om att komma från en annan planet...

Ok, som sagt. Jag älskar era pengar, men jag kan fanimej inte med er. Nästa år, snälla, skicka hit pengarna bara, så kan jag skicka ett julkort på bilköer, affärsträngsel och fulla språvagnar till dig. Ok..?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Klicka här om du uppskattar Börjes Blogg. Tack!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 

Inga kommentarer: