BloggRegistret.se

tisdag 1 maj 2007

Vem fan lånar min pengar?

Grab that cash with both hands and make a stash - Pink Floyd

Det här är ett fenomen som både förvånar och irriterar mig. Om jag betalar i en affär med mitt bankkort, så kan jag bara två minuter senare se på mitt konto att pengarna försvunnit. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är, dom dras direkt och försvinner till handlaren. So far, so good.

Men, om jag via mitt bankkonto betalar räkningar via internet, så kan det ta upp till en dag innan pengarna försvinner från kontot, och ibland upp till två dagar efter det, innan dom återfinns hos säljaren. Min fråga. Var fan befinner sig pengarna under den tiden?

Idag sköts alla transaktioner via datorer, det är ingen manuell hantering från det att jag klickat på "Skicka", tills säljaren får pengarna till sitt konto. Så varför fördröjningen? Ibland när man kontrollerar och upptäcker att säljaren, efter tre dagar, fortfarande inte fått sina pengar, möts man av förklaringen. "Det har nog blivit en försening". Va!? Knut på nätkabeln, eller vad???

Min teori är att banken samlar alla fakturainbetalningar som görs via deras bank, på ett särskilt konto. Där stannar pengarna i 24 timmar. Räntan som banken tjänar på detta dygn. borde vara miljonbelopp, med tanke på hur många som använder sin internetbank till fakturabetalningar.

När sedan den mottagande banken gör exakt samma sak på dom inkommande pengarna, så fördröjs ju själva transaktionen ytterligare 24 timmar. Därför tar en inbetlaning ibland tre, och ibland fyra dagar att slutföra. Detta tycker jag är fördjävligt!

Inga kommentarer: